Tuesday, March 18, 2014

Nyataaaaaa =))

Esok cuti penggal terakhir akan bermula.. Aku tidak sabar ingin balik ke kampung untuk bertemu nenek.. Rindunya.. Sekian lama hanya menghadap buku dan pen di SMK (Dirahsiakan).. Petang itu aku sengaja tumpang teksi untuk membuat kejutan kepada nenek.. Hihihi.. Suprise la katakan.. Setibanya perkarangan rumah tua itu.. Aku nampak nenek sedang membersihkan dibelakang halaman.. Siap membayar wang kepada pemandu aku menghendap nenek dari tangga depan.. Perlahan-lahan aku melangkah.. Takut disedari pula.. "Huarghhhhh" aku sergah nenek lalu ku peluk dari belakang.. "Astaghfirullah alazimmmmm!!! " panjang nenek mengucap.. Nasiblah penyapu tu tidak di libas.. Kalau tak.. Sure kena..Hahaha.. "Kiahhhhhhh.. Bila kiah sampai.. " pertanyaan pertama setelah lama tidak bersua sambil di cium dahiku setelahku cium tangan nenek.. "Rinduuu " aku bersuara manja niat ingin bermesra tapi lain jadinya.. "Pergi naik atas dulu.. Banyak nyamuk sini" belum sempat bermesra.. Aku diarahkan naik masuk ke rumah.. "Kejap lagi siap ni.. Kotor pakaian tu nanti..".. Jam ditangan 5.27ptg.. Kejap lagi masuk waktu maghrib.. Nenek sendiri ja tinggal dirumah setelah semua pakcik dan makcik aku semua sudah mendirikan rumahtangga.. Balik pun bila perlu.. Nasib nenek masih kuat lagi.. "Kiahhhh.. Ooo Kiahhh" suara nenek jelas kedengaran.. "Pegi mandi.. Jangan lama-lama nanti kena intip.." dalam nada bergurau.. Aku ikut perintah.. Cuma 10minit saja aku gunakan untuk mandi.. Setelah siap berkemas aku menuju ke dapur nelihat nenek.. Nenek sedang masak lauk kegemaran aku.. "Hmmmm" aku menghidu bau masakan nenek.. "Mari kiah.. Makan.. Lepas tu tidur awal.." Eh.. Lain macam nenek ni.. Aku belum mengantuk diminta tidur awal.. "Aik.. Kenapa pula.. Cuti sekolah sudah ni.. Apa pula tidur awal.. Lagipun baru jam 8mlm.. Huhuhu".. Aku membantah.. "Tidak baik tidur lewat.. Nanti senang dapat sakit".. Belum pernah nenek bersikap begitu selama ni.. Hari ni.. Perbezaan ketara sangat.. Sambil menyuap nasi ke mulut.. Aku terpikir kenapa nenek tiba-tiba begini.. "KEDEBUSHHHH!!!" terkejut aku.. "Kelapa dibelakang tu buahnya jatuh.. Kalau tidak daunnya.. Nenek minta aku bertenang.. Bunyi atap rumah bagai dihempas oleh kapal terbang.. Nenekku tahu apa yang terjatuh.. Cuma nak tenangkan aku mengatakan itu ialah buah kelapa atau daun kelapa.. Padahal sebaliknya berlaku.. Nenekku melangkah ditepi dapur.. Membuka jendela usang yang kayunya dibaluti papan lapis yang telah luput temponya.. Lalu nenek berkata.. " BAIK KAU JADI PELAKON STUNTMEN.. KAU TERBANG JATUH TAPI TIDAK MENGAPA-NGAPA.. BAGUS KAU NI.. ADA POTENSI JADI ARTIS.. NIAT KO BERLATIH TU BAGUS.. TAPI JANGANLAH DI AREA RUMAH AKU!!" Aku terdiam kaku mendengarnya.. Mula bulu roma meremang.. "KAU NI.. BOLEH PERGI JAUH.. TAPI TU LA.. SAYANG.. TIADA TAMBANGKAN.. OK BEGINI.. KAU PANJATLAH KELAPA.. BOLEH JUAL.. CUKUP TUK TAMBANG.. KAU TERBANGLAH NAIK FLIGHT.. NI KAU TERBANG SENDIRI.. PENAT JA KAU LANDING DIATAP RUMAH AKU.. ROSAKLAH ATAP TU.. HANCUR JA ATAP AKU KAU GANTI!!".. Siapa tu yangtoo? Panggilan ku kepada nenekku dengan bertanya.. "Manusia terbang".. Aku terus jatuh pengsan mendengar nama itu.. Esoknya aku diceritakan oleh nenek kenapa nenek minta aku mandi cepat.. Tidur awal.. Rupanya ada sesuatu yang nenek sembunyikan dari aku.. Akhirnya nenek menceritakan hal sebenar.. "Nenek cuma sengaja cakap begitu.. Biar kiah tidur awal.. Hahahaha.. Kiah nampak daun kelapa tu? Itu yang jatuh semalam.. Hahaha.." rupanya nenek sengaja tekejutkan aku.. Biar aku tidur awal.. Demmmmmmm =))=)).. Aku terkena troll oleh nenek.. Hahahahaha..



# Kisah ini benar namun diubah jalan ceritanya untuk bertujuan menjaga keaslian kisah dari Empunya diri.. Namanya biarlah dirahsiakan.. Hahahaha.. Anak muda.. Apapun pangkat kita diusia muda. Jangan memandang rendah terhadap orang tua. Hormati mereka selagi ada. Kongsi kasihsayang dengan mereka.. Lagipun.. Ada pepatah berkata "Orang Lama berjaya tanpa ada bantuan dari Google".. Ingat tu.. Respect Old people..

(Hak cipta terpelihara.. Buncit 007 (c) )

1 comment: